China de heenreis! - Reisverslag uit Shanghai, China van Berthold Krijgsman - WaarBenJij.nu China de heenreis! - Reisverslag uit Shanghai, China van Berthold Krijgsman - WaarBenJij.nu

China de heenreis!

Door: bertjeinChina

Blijf op de hoogte en volg Berthold

01 September 2011 | China, Shanghai

Mijn heenreis naar China begon met het leuke duo Nicky en Mereltje, maar we werden halverwege al vergezeld door Tom en Brammetje die de reis iets beter hadden gepland. De eerste Heineken werden al snel weggewerkt op vliegveld London Heathrow. Na de biertjes heb ik de eerste paar uren in het vliegtuig heerlijk geslapen. Helaas werd ik later door klein vervelend Chineesje wakker geschopt die florisant op het ritme van zijn muziek zat te bengelen. Ondanks wat turbulentie zijn we toch veilig aangekomen op Pudong Airport.

De vermoeidheid zat er al goed in, en toen moest de dag nog beginnen het was namelijk pas 7 uur in de ochtend! Op het vliegveld namen we zo snel mogelijk de taxi naar de Shanghai University of Finance and Economics om onze spullen te stashen. Voor maar 400 Yuan totaal, ongeveer 40 euro, mochten we allemaal met hem meerijden. Maar helaas... Shanghai is van omvang zo groot dat zelfs onze chauffeur zeker minimaal 10 keer moest uitstappen om de route te vragen (niet goed voor de vermoeidheid)!!

Tomtom?! Dat hebben de chauffeurs hier nog niet uitgevonden. Verkeerregels?! Je kan het verkeer hier vergelijken met een grote mierenhoop. Rechts links en overdwars inhalen het maakt allemaal niet uit, zolang je maar even flink je toeter laat horen! Met het hart kloppend in onze keel vlogen we over de snelweg. In nederland staan de mensen vaak al met twee benen buiten hun auto als er even onnodig word getoeterd, in China betekent het meer: ik ben in de buurt dus ik toeter wel even. Gordels kennen ze niet, parkeren midden op de snelweg waarom ook niet, een plasje plegen doen de chaufeurs graag tegen hun eigen auto aan, maximum snelheid hangt af van de topsnelheid van je eigen auto en het lijkt er soms op dat 60% van de taxi chaufeurs kleurenblind is -> groen is groen evenals rood vaak groen is.

Eenmaal aangekomen, snel tassen uitgepakt en geprobeerd facebook te openen. Maar helaas... Facebook zowel als sexueel getinte websites kan je hier niet bekijken! Misschien word het dan toch wel massages met happy endings voor het reisgezelschap ;-) Het heeft een paar dagen geduurt voordat we de ''the great firewall'' van de overheid wisten te omzeilen.

En toen vervolgens aan de eerste Tsing Toa biertjes.Onze stamkroeg hadden we al snel gevonden naast onze dorm, genaamd T&M. Het is hier dan ook 24/7 Happy Hour oftewel 2 halen 1 betalen. Na ons flink te bezatten zijn we dan toch maar om 5 uur in de volgende ochtend gaan slapen. Op deze manier konden we onze jetlag nog even goed uitstellen. De eerste dag durfden we ons nog niet te wagen aan het Chinese eten en kwamen dan ook niet verder dan de KFC en Mc Donalds.
Morgen de update over de afgelopen dagen!

Wist je dat: chinezen onder een bepaalde leeftijd (<5 jaar) legaal op straat mogen schijten? Ze hebben zelfs aangepaste kleding met een billenflap.

Wist je dat: Je hier een nieuwe scooter in de supermarkt kan kopen voor 2660 Yuan(ong 266 euro)! Ook elektrische.

Wist je dat: op elke hoek van elke straat wel een Mc Donalds en/of KFC gevestigd is?! Vraag me af hoe die Chinezen zo slank blijven.

  • 03 September 2011 - 13:42

    Sofieke:

    Bert! Leuk om te lezen, je schrijft grappig. Hoop dat je het naar je zin hebt daar en maak vooral veel foto's! En toch leuk om te weten dat je op straat kan schijten, toch?

  • 03 September 2011 - 17:08

    Marja Bouwman:

    Hallo Berthold!
    Leuk om te horen dat je al in Sjanghai bent. Was ons even ontgaan door alle drukte. Mijn neef Mark deed dezelfde studie als jij en heeft er ong. 10 jaar gewoond. Nu Singapore maar hij heeft er nog steeds niet genoeg van. Werkt bij Philips. Berthold, geniet van alle indrukken die je opdoet! Ook buiten Sj. is er veel te beleven! We zullen je volgen. Veel succes! Groetjes, Marja

  • 04 September 2011 - 12:36

    Duco:

    Gaat een toptijd worden, dat weet ik nu al:) cheers!

  • 04 September 2011 - 14:35

    Maria:

    Nou ik zie het al. Je hebt de schrijfstijl van je vader geerfd.Leuk verhaal en zeer beeldend hoe jij kris kras door Shanghai rijdt.
    Zo te lezen wordt het een top tijd.
    Ik hoop dat je ook nog wat gaat leren en de universiteit van binnen gaat bekijken. Het ga je goed!!
    Veel liefs van je moedertje.

  • 06 September 2011 - 06:02

    Dirk:

    Hèhè, eindelijk begrijp ik nu waar de term "poepchinees' vandaan komt, dat heeft natuurlijk te maken met de billenflap! Dat moet toch een behoorlijke cultuurschok zijn om als lange Nederlander boven 1 milliard chinezen uit te steken, je kan je natuurlijk nergens verbergen in dat land! Al een kooktoestel gekocht voor op je kamer? of mag dat niet? Ik krijg de indruk dat een Ardroid mobiel niet echt goedkoper is in het land van de electronica.... Tja en dat verkeer, lijkt me niet eenvoudig om daar te moeten autorijden, dan houden wij ons nog netjes aan de regels hier! LIefs van je pa ! Vrijdag ffe skype?

  • 06 September 2011 - 19:40

    Marije:

    He broertje van me! Jeetje dat je helemaal in Shanghai bent aangekomen! Maakte me al zorgen dat je ergens in Afrika zou belanden. ;-) Geniet ervan en leuk te lezen die verhalen! kus van je zus

  • 08 September 2011 - 12:17

    Kees Krijgsman/Tonny:

    Ha Bunniker, Nou Berthold, zo is het al enerverend...wat komt er nog allemaal? Jij bij de mc. Donald en wij hier aan de chinees. Het moet niet gekker worden. We volgen je en hopen op spannende verhalen.....Groetjes van je oom en Tonny

  • 11 September 2011 - 12:24

    Leanne:

    Hey Bertje!!

    Ben blij dat je het nu al zo naar je zin hebt!!
    Heel misschien kom ik in februari naar Shanghai voor mijn stage, ben je er dan nog??

    xx

  • 14 September 2011 - 11:28

    Maria:

    Hoi Berthold, het wordt weer eens tijd dat je een nieuw verhaal laat horen. De kranten staan vol over corrupte chinezen die met veel geld Shanghai verlaten. Ben je ze al tegengekomen? Kan je al wat chinees schrijven en praten? Leuk als Peter Vermeer je komt opzoeken.
    Wij hebben nu ook beeld bij het skypen, dus hopen gauw weer wat van je te horen en zien! Kus van je moeder

  • 16 September 2011 - 19:12

    Engeline:

    Hey Berthold. Leuk dat je er iets hebt "opgezet". Checken wij thuisblijvers tenminste niet voor niets:) Wat een ervaring voor je!Als je nou iets nodig hebt en Peter komt tóch wil -ie misschien wel iets voor je meenemen.Geniet van alles en besef dat de taxichauffeur misschien de verkeersborden niet kan lézen...Fijne tijd!!!Groeten!!!!!!!!!!!

  • 03 November 2011 - 16:38

    Berthold Krijgsman:

    Okey okey, ik hoor het al ik moet bekennen ik ben niet zo snel met reisverslagen typen! Duurt allemaal zo lang die verslagen......... Er komt er 1tje aan! xxx

  • 09 November 2011 - 10:01

    Shanice:

    Berthold!!!! Shanice thinks you need to update your post and add pictures!!! come on I want to see :) take care xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shanghai

Mijn Study in China

Recente Reisverslagen:

10 November 2011

Voor mijn verwaarloosde fans

01 September 2011

China de heenreis!
Berthold

Actief sinds 28 Aug. 2011
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 4387

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2011 - 29 Januari 2012

Mijn Study in China

Landen bezocht: